Denna första linje på 660 kilometer förbinder hamnstäderna Ain Sokhna vid Röda havet och Marsa Matrouh samt Alexandria vid Medelhavet. Siemens och Deutsche Bahn står bakom projektet.
Efter Marocko blir Egypten det andra afrikanska landet som får ett höghastighetstågsnät. Inom ramen för ett stort utvecklingsprojekt som syftar till att bygga 2 000 kilometer nya linjer har ett första steg tagits med den tekniska testningen av den första sträckan på 660 kilometer i november förra året.
Denna linje kommer att förbinda staden Ain Sokhna vid Röda havet (söder om Suezkanalen) med Marsa Matrouh, en stad vid Medelhavskusten 120 kilometer väster om Alexandria, via 21 stationer. För landet handlar det om att skapa en ”Suezkanal på räls” som kommer att minska trafikstockningarna på vägar och järnvägar, men också och framför allt avlasta den mycket trafikerade Suezkanalen genom att gå runt den. Egypten ansluter sig därmed till den exklusiva klubben av 21 länder i världen som har järnvägslinjer där tågen kan köra i en hastighet på 220 km/h eller mer. När nätverket är färdigställt kommer det att vara det sjätte största höghastighetsnätverket i världen.
Detta stora projekt på 7,5 miljarder euro kännetecknas av en mycket stark närvaro av tyska järnvägsföretag. År 2021 valdes tågkonstruktören Siemens Mobility ut för att leverera 41 höghastighetståg av typen Velaro, men också 94 regionaltåg (Desiro) som också kommer att trafikera höghastighetsbanan, 41 Vectron-lok för godstrafik, kommunikation, signalering och underhåll under 15 år.
Tåg som är speciellt konstruerade för den egyptiska öknen
De första exemplaren av Velaro anlände också i november och presenterades för allmänheten. De kommer att användas för att genomföra de första fullskaliga testerna. Det är speciellt konstruerat för de svåra ökenförhållandena i Egypten, når en hastighet på 250 km/h och har plats för 489 passagerare.
”Egyptens höghastighetsjärnvägsnät kommer att förändra rörligheten för miljontals människor”, kommenterar Roland Busch, VD för Siemens AG. ”Med Velaro- och Desiro-tågen nu i drift ser vi början på framtidens hållbara transporter, som kommer att förbinda människor, städer och möjligheter över hela landet.”

I november förra året undertecknade den egyptiska tillsynsmyndigheten dessutom ett avtal med konsortiet bestående av Deutsche Bahn (det tyska järnvägsbolaget) och det lokala företaget Elsewedy Electric om förvaltning och drift av höghastighetslinjen. Avtalet, som löper på 15 år, föreskriver att minst 95 % av personalen ska vara egyptisk.
”Avtalet omfattar även utbildning och kvalificering av egyptiska ingenjörer och tekniker, så att de på sikt själva kan sköta förvaltningen och driften av nätet. Dessutom kommer egyptiska tågförare varje år att utbildas i Tyskland i att köra höghastighetståg”, förklarar industri- och transportminister Kamel El-Wazir.
Alstom kan trösta sig med tunnelbanan i Kairo
Det finns alltså inga spår av något företag i detta megaprojekt, och i synnerhet inte av Alstom. Det industriföretaget deltar dock i byggandet av två monorail-tunnelbanelinjer, varav den första kommer att förbinda Kairo med den nya huvudstaden och den andra Guizeh med Ville du 6 Octobre, två förorter till Kairo. Alstom har också valts av Marocko för att leverera 18 höghastighetståg Avelia Horizon, samma plattform som.
De 781 miljoner euro som kontraktet uppgår till kommer att förskottas av genom ett lån från det finansdepartementet till den marockanska regeringen.
Dessa dubbeldäckade tåg (640 passagerare) kommer att köra i upp till 320 km/h på höghastighetssträckan mellan Tanger och Marrakech, som är en förlängning av linjen Tanger-Casablanca som har varit i drift sedan 2018. Målet för det marockanska kungariket är att ta emot dessa tåg 2030 under fotbolls-VM, som landet är medarrangör för.





